Musik ws del 1
På den här workshopen med Karin Lindahl gick vi igenom rytmik metoden. Vi fick lära oss hur musiken är uppbyggd, strukturell dimension.
Vi fick gå runt i rummet till musikens puls, sedan skulle vi klappa till takten vilket är pulsen indelad. Rytmen i musik är det vi sjunger, en sammansättning av långa och korta ljud. Noterna sätter vi på texten. Enligt Riddersporre ( 2012, s. 22) är ljud och rytm något som är en grund till stimulans och kunnande om den värld vi lever i innan vi fötts. Mammans hjärtljud talar om för det ofödda barnet vad det är som pågår, när mamman vilar blir hjärtrytmen lugn och regelbunden. När mamman däremot utsätts för något som väcker känslor blir hennes puls stegrad och intensiv.
Vi pratade om
Helnot, som kallas vila noten.
Halvnot, som kallas klivnot.
Fjärdedelsnot, som kallas gå not.
Åttondelsnot, som kallas springnot.
Helnot, som kallas vila noten.
Halvnot, som kallas klivnot.
Fjärdedelsnot, som kallas gå not.
Åttondelsnot, som kallas springnot.

Vi fick göra egna noter med papper och sedan klappa våra "låtar". På bilden finns även två ägg som vi fick använda och som även är vanliga på förskolan.
Med de äldsta barnen på förskolan skulle det vara intressant att testa den övningen där vi gjorde egna noter med papper, de var lite klurigt så de kanske skulle räcka att bara använda helnot, halvnot och fjärdedelsnot. Det var när vi tog med åttondelsnoten som det blev lite klurigt tycker jag. Och självklar så är det alltid roligt att ta fram ägg och spela med, speciellt med småbarn för de tycker ofta att det är superkul.
"Många barn kommer faktiskt till världen med stor erfarenhet av musik"(Riddersporre 2012, s. 22).
"Många barn kommer faktiskt till världen med stor erfarenhet av musik"(Riddersporre 2012, s. 22).

Den här aktiviteten skulle kunna användas som en avslutning på ett gympapass, gå runt i ring med en sjal till en lugn låt och sedan få lägga sig på golvet med sjalen över ansiktet eller låta banen dra den över sig och känna tyget mot kroppen.
Referenslista:
Riddersporre, Bim (2012). Barns tidiga upplevelser av musik. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur, ss. 21-34