Textil ws 2 (fördjupning)
På den här workshopen så var vi i ett stort tryckrum på textilhögskolan. Jag personligen var lite oförberedd inför den här delen av dagen, det hade varit kul att ha tagit med ett örngott att trycka på eller i alla fall ha en tanke till något att trycka. Den tygbit jag gjorde tryck på kommer jag att göra en tygpåse av, som jag kan använda till olika aktiviteter senare när jag arbetar.
När man arbetar med textiltryck går det att finna samband med matematik och språkutveckling, det förekommer många begrepp som går att koppla till dessa ämnen. Till exempel så använder man olika ord för färger, det bildas mönster, ord som bakom och framför och även samspel (Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand- Velicu 2010, s. 29).
Det här är en aktivitet som verkligen går att göra med barn, och jag kommer garanterat att göra det. Sen exakt hur jag kommer att göra det är ännu lite oklart men det skulle vara kul att tillsammans med barnen skapa verktyg att göra textiltryck med. Tygbitar eller tyg att trycka på går säkert att få tag i billigt eller så kanske man till och med kan återvinna gamla kläder att trycka på eller varför inte sängkläder.
Det här är en aktivitet som verkligen går att göra med barn, och jag kommer garanterat att göra det. Sen exakt hur jag kommer att göra det är ännu lite oklart men det skulle vara kul att tillsammans med barnen skapa verktyg att göra textiltryck med. Tygbitar eller tyg att trycka på går säkert att få tag i billigt eller så kanske man till och med kan återvinna gamla kläder att trycka på eller varför inte sängkläder.
Det finns ett strävansmål i Läroplanen för förskolan (lpfö 98 rev. 2010, s. 10)som jag skulle vilja utveckla och lägga till textil, det är de här målet: att barnen ska utveckla sin förmåga att skapa och förmedla sina upplevelser i många olika former som till exempel lek, sång, musik, rörelse och bild. Där i slutet vill jag även ha textil, jag tycker att det ingår och att man kan använda flera av ämnena samtidigt och tillsammans.

Enligt Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand-Velicu är tryck något man kan arbeta med tillsammans med barn i fyra års ålder men att det säkert går med ännu yngre barn (2010, s. 25). Tänk va kul det skulle vara att slänga ut ett stort vitt lakarn på golvet i ett rum med ett och tvååringar, ställa ut färg i burkar, penslar och lite andra verktyg som går att måla med och sen låta barnen gå lös på lakarnet. Hur gör de? Vad använder de när de målar? Det skulle vara så kul att få se och vara med och göra.
Referenslista:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: SkolverketTillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442