Fröken Larsson

Tankar och funderingar ur en förskollärarstudents perspektiv.

Vfu veckorna

Publicerad 2016-12-04 15:05:00 i vfu,

Här kommer det en lite sammanfattning på vad jag har gjort under mina tre veckor på praktiken.
 
Vecka 1.
Första dagen så planerade jag tillsammans med min handledare om hur jag skulle lägga upp mina aktiviteter och när jag ska göra det. Så redan på tisdagen alltså dag två så gjorde jag papper tillsammans med fem femåringar och min handledare. Barnen fick då ett brev från Charlie och Lola som förklarade hur man gör papper. Tre av dem tyckte att det var kul medans två tyckte att de var lite äckligt, dock tappade alla fem intresset eftersom bara en åt gången kunde göra sitt papper. På onsdagen åkte jag med min handledare på teater med alla treåringar, teatern hette "kan själv" och jag tyckte att den var lite mysig och titta på. På eftermiddagen kokade jag limmet till grisarna jag planerat att vi skulle göra, limmet består av vatten och mjöl som kokas ihop till en grötaktig smet. På torsdagen började jag göra grisar med barnen och det fortsatte vi även med på fredagen. Bilden nedan är på de två som hade teatern, detta vykort delade de ut till alla som var där.
 
 
 
Vecka 2.
 
Redan på måndagen den här veckan började vi att dekorera de grisar som torkat under helgen, eller göra färdigt dem. Vi använde oss av äggkartonger till ben, knappar till tryne, pappersmosaik till ögon och piprensare till mun, knorr och öron. Barnen fick rita på griskroppen vart de ville att jag ska sätta fast materialet eftersom jag använde mig av en limpistol som blir väldigt varm. På tisdagen gjorde vi nya grisar med de barn som inte hann göra första veckan. Jag och de barn som gjorde papper har även tagit bort det från tidningarna som de torkat på och ritat på dem, några gjorde julkort och andra ritade bilar. De fick två papper var, ett ofärgat och ett som vi färgatt blått och hade glitter i. 
På onsdagen fick jag följa med femåringarna till gympasalen och vara med på deras gympa. Vi hade rockringar som barnen skulle ställa sig i, ena gången skulle det vara tre stycken i varje ring och ibland fem stycken och så vidare, emellan varje omgång så fick de springa runt till musik och när musiken tystnade så skulle de springa till ringarna. Vi hoppade hopprep, vi kröp/gick som olika djur, lekte dansstopp och avslutade med lite avslappning till lugn musik. Resten av veckan gjorde vi grisar, några från början och några gjorde klart sina.
 
 
 
Vecka 3.
 
Den här veckan gjorde vi klart de sista grisarna och så dramatiserade vi "de tre små grisarna" tillsammans på en samling. Jag förberedde inte barnen på något sätt utan det blev helt spontant och barnen tyckte det va jättekul att tillsammans få hitta material/föremål som skulle passa in i sagan. När jag ställde upp grisarna på mattan för att ta kort så sa en pojke 5 år såhär " woow titta fröken det är en hel grisarmé". Vi har även varit på utflykt till lekparken, där gungade vi och åkte rutchkana, barnen skrattade åt mig när jag skulle åka rutchkana och typ fastnade på mitten då mina byxor inte var så glidiga. Sen lekte vi "kom alla mina små kycklingar". I Läroplan för förskolan (lpfö 98 rev. 2010, s. 11) finns det riktlinjer till förskollärarna, en lyder såhär "Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen får stöd och stimulans i sin motoriska utveckling"
 
 
 
Vi har under alla tre veckorna pratat mycket om återvinning och att allt man gör på förskolan inte måste vara av nytt färdigt material utan att det finns mycket man kan skapa själv, eller återanvända. "
 
Det finns ett mål i Läroplanen för förskolan (lpfö 98 rev. 2010, s.10) som jag tycker passar bra in på mina aktiviteter där vi återanvänt material för att skapa, det är att vi i förskolan ska sträva efter att alla barn skapar ett intresse och förstår hur naturens kretslopp fungerar och även hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
 
 
Det har varit tre veckor som gått alldeles för fort som vanligt.
 
Referenslista:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linn

Student på högskolan i borås. 12fk61

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela