Didaktiskt material
Idag hade vi föreläsning/workshop om didaktiskt material, eller didaktiska aspekter om material som Marie Lundgren [1] hellre vill kalla det :). Didaktik= "undervisa", "lära" och "att tillägna sig".
Om vi ser till material kan vi göra det mesta didaktiskt, ta till exempel en boll den blir didaktisk genom att vi kan kalla den för klot, vi kan se hur långt den går att kasta eller om man kan träffa vissa föremål med den och så har vi gravitation.
På workshop delen fick vi ta olika föremål och se hur de kunde vara didaktiska, vi valde ett mjölkpaket, ett lock i trä och ett rep.
Locket: göra hagar åt skalbaggar, geometriska former, prata om vad den är gjord av. Vi kom även på till den här att vi kan använda en tärning och plusplus som man ska sortera efter färg och med antal som tärningen visar.
Mjölkpaket: plantera i, prata om var mjölk kommer ifrån, språk, bokstäver, pyssel, bygga olika saker mm.

Väldigt intressant, det enda som stoppar oss är vår fantasi, det här kom vi fram till iaf med våra föremål:
Repet: mäta med, kroppsuppfattning (hinderbana att krypa under, hur många barn får plats på repet), göra geometriska former mm.
Locket: göra hagar åt skalbaggar, geometriska former, prata om vad den är gjord av. Vi kom även på till den här att vi kan använda en tärning och plusplus som man ska sortera efter färg och med antal som tärningen visar.
Mjölkpaket: plantera i, prata om var mjölk kommer ifrån, språk, bokstäver, pyssel, bygga olika saker mm.
Referens
Fotnot [1]Marie Lundgren föreläsning/workshop didaktiskt material 9/5 -16