Drivhuset ws
Det är fredag eftermiddag o tröttheten har slagit till efter 3 timmar i bildsalen. Nu ska vi träffa en person från drivhuset, jag har hört att vi vid det här tillfället kommer att få bra tips och idéer till det didaktiska materialet. Tjejen som ska prata ser glad ut och jag tror att vi haft henne innan när vi träffat personal från drivhuset. Hon kör igång och börjar prata och visa sin powerpoint. Den energin och glädjen hon hade under hela tiden workshopen pågick hoppas jag att jag också har när jag arbetar med barn på min förskola sen. Den här workshopen gick så fort och det var kul och väldigt användbart inför planering av mitt eget didaktiska material. Vi fick börja med att skriva ner 10 saker man kan göra med en kaffekopp. 1, dricka kaffe ur. 2, plantera i. 3, måttenhet. 4, förvara småsaker i. och så vidare, förslagen var många. Nästa grej var att tillsammans med två andra komma på 20 saker man kan använda en osthyvel till. 1, gräva. 2, raka benen. 3, örhängen. 4, sminka sig med. 5, isskrapa är bara några av alla knasiga saker vi kom på mellan skrattattackerna. Det här kan kallas för det kreativa arbetet, att i regel aldrig säga nej, tänka fritt och inte låta sig begränsas. Fas 1 medvetet vilseledande tänkande för att få fram ett stort antal idéer. Fas 2 omarbeta idéerna i en målinriktad analys.
Om man inte riktigt vet vad man vill göra till det didaktiska materialet finns det en bra hjälp som vi fick testa. Det är en möjlighetskarta.

Vi skulle sätta tre lappar på varje kategori och tillsammans med några andra bolla idéer vad man kan göra med det man har. Och eftersom jag fortfarande velar fram och tillbaka över vad jag ska ha för material kommer jag i alla fall att testa med den här, kan ju säkert få nya idéer och tankar.
Workshopen var kul och tiden gick fort, dåligt med bilder men här kommer i alla fall några.
