Ws bild del 2
På dagens workshop skulle vi göra papper. Vilket va kul, kladdigt, och intressant. Vi i min grupp valde att göra två papper, ett som vi färgade vitt och ett som vi färgade grönt med glitter i. Det vita pappret färgade jag i efterhand och hade på lite glitter, annars går det ju att måla på det nu i efterhand när det har torkat.
Vi började med att klippa tidningspapper i små bitar som vi blandade med ljummet vatten (eftersom man ska ha händerna i blandningen är de skönare med lite varmare vatten). Förr innan innan det fanns tidingspapper att göra papper av använde man tyg.
Åter till workshopen, efter att vi blandat med vatten använde vi stavmixer för att göra alltihop till en smet/massa, men man ska inte mixa för mycket utan lite bitar är bra för det håller ihop det nya pappret bättre. Sen kan man då blanda i färg om man vill vilket vi gjorde, först blanda vi i vitt så vi kunde använda samma smet/massa till nästa papper som vi ville skulle vara grönt. När smeten är färdig ska man använda en guskaram som enkelt förklarat är en träram med ett tätt tätt nät över. Den la vi ner i smeten eller pappersmassan som det även kallas och fångade upp massan på.
Överflödigt vatten rinner av och när det börja droppa kunde vi lägga en tidning ovanpå och vända på alltihop och sedan föra över massan på tidningen och låta den torka, när det torkat har det blivit papper som går att skriva på. Vi gjorde ett tunt och så försökte vi göra ett lite tjockare.
Bilderna nedan visar hur vi gjorde.
Åter till workshopen, efter att vi blandat med vatten använde vi stavmixer för att göra alltihop till en smet/massa, men man ska inte mixa för mycket utan lite bitar är bra för det håller ihop det nya pappret bättre. Sen kan man då blanda i färg om man vill vilket vi gjorde, först blanda vi i vitt så vi kunde använda samma smet/massa till nästa papper som vi ville skulle vara grönt. När smeten är färdig ska man använda en guskaram som enkelt förklarat är en träram med ett tätt tätt nät över. Den la vi ner i smeten eller pappersmassan som det även kallas och fångade upp massan på.
Överflödigt vatten rinner av och när det börja droppa kunde vi lägga en tidning ovanpå och vända på alltihop och sedan föra över massan på tidningen och låta den torka, när det torkat har det blivit papper som går att skriva på. Vi gjorde ett tunt och så försökte vi göra ett lite tjockare.
Bilderna nedan visar hur vi gjorde.


Det här är något som jag kan tänka mig att göra tillsammans med barnen på förskolan, ett perfekt tillfälle att samtala om hur papper blir till och även återvinning och miljö.
Enligt Läroplan för förskolan så ska vi i förskolans verksamhet arbeta för att barnen utvecklar en skapande förmåga att använda sig av bild, musik, drama, sång med mera. Och det står även i värdegrunden att vi ska hjälpa barnen att tillägna sig ett bra förhållningssätt till både naturen och miljön (lpfö 98 rev. 2016, ss.7, 10).
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2016). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442