Medierat-,multimodalt-,problembaserat lärande föreläsning
En liten sammanfattning av föreläsningen med Gunilla Fihn.
Mediera= Förmedla via ett medium. Följer ofta teknisk utveckling. Det flesta vi använder oss av när vi arbetar med barn kan ses som mediering, jag själv blir ett medium att lära av.
Multimodalitet= Kulturellt tillgängliga resurser - lokaler, personer och arrangemang.
Problembaserat= Förändrinngspotential, lärande är föränderligt. Det funkar inte att alltid göra på samma sätt.
Multimodalitet= Kulturellt tillgängliga resurser - lokaler, personer och arrangemang.
Problembaserat= Förändrinngspotential, lärande är föränderligt. Det funkar inte att alltid göra på samma sätt.
Multimodialt och medierat, att klara av och behärska flera saker samtidigt. Tex lyssna, läsa, se och göra samtidigt exempelvis studenter på en föreläsning som klarar av att både lyssna och att anteckna samtidigt som det ser vad läraren/föreläsaren visar på en powerpoint. För att bli bra på detta behöver man göra det flera gånger, det blir som en kommunikation mellan olika kunskaper.
Tecken - står för något annat. Är indelat i 3 grupper:
Ikoner - Visar exakt vad det är. Något vi kan känna igen.
Index - Indikerar på något, är uträknande, det är något som är pågång T.ex. rök = det kan brinna.
Symbol - En symbol är ingenting om vi inte vet vad det är, det måste läras in.
Ikoner - Visar exakt vad det är. Något vi kan känna igen.
Index - Indikerar på något, är uträknande, det är något som är pågång T.ex. rök = det kan brinna.
Symbol - En symbol är ingenting om vi inte vet vad det är, det måste läras in.
Dessa 3 grupper bör alla finnas på förskolan.